UNICEF Game Changers-koalitionen
Med Game Changers har titusindvis af elever fået hjælp til at designe og teste løsninger på virkelige udfordringer - fra klimaindsats til inklusion, og fremmet deres kompetencer inden for naturvidenskab, teknologi, ingeniørvidenskab, kunst og matematik. Yderligere er undervisernes kapacitet til at vejlede eleverne blevet styrket.
UNICEF Game Changers Coalition er et globalt initiativ, der udstyrer unge og undervisere med fremtidssikrede færdigheder inden for naturvidenskab, teknologi, ingeniørvidenskab, kunst og matematik (STEAM) og digitale færdigheder gennem et onlinelæringsprogram med åben adgang. Ved at fremme kreativitet, problemløsning og social innovation hjælper koalitionen eleverne med at designe og teste løsninger på virkelige udfordringer - fra klimaindsats til inklusion - samtidig med at undervisernes kapacitet til at vejlede dem styrkes.
Initiativet, der er udviklet under UNICEF's læringspas og hostet på UNICEF's Agora-platform, tilbyder to særlige onlinekurser:
- Game Changers for Students, der introducerer elever i alderen 10-18 år til designtænkning, digital kreativitet og iværksætteri
- Game Changers for Educators hjælper lærere og ungdomsledere med at vejlede studerende gennem projektbaseret læring
Siden lanceringen har Game Changers Coalition engageret titusindvis af elever på tværs af mere end 100 lande, herunder mange i Europa. Deltagerne får digitale kompetencer, iværksætterkompetencer og samarbejdskompetencer, der er nøje afstemt med EU's digitale kompetenceramme (DigComp) og EntreComp-rammen for iværksætteri, gennem praktiske læringsudfordringer.
For undervisere giver kurset brugsklare klasseværelsesressourcer, der fremmer inklusiv, elevcentreret og STEAM-integreret undervisning — prioriteter, der er gentaget i EU's strategiplan for STEM-uddannelse (2025) og handlingsplanen for digital uddannelse. Ved at fremme kreativ problemløsning og en følelse af handlekraft bidrager koalitionen til målet for det digitale årti om at udstyre 80 % af europæerne med grundlæggende digitale færdigheder senest i 2030.
Modellens åbne og modulopbyggede design gør, at den kan tilpasses forskellige uddannelsessystemer. Skoler, ungdomsorganisationer og nationale koalitioner kan indarbejde kursusmaterialerne i deres egne STEAM- og innovationsprogrammer og bruge dem til at inspirere til deltagelse i digitale og sociale iværksætterprojekter.
Game Changers-kurserne er gratis tilgængelige på UNICEF Agora-platformen for studerende og undervisere (registrering er påkrævet).