fit4internet præsenterer resultaterne af barometeret for digitale færdigheder 2022
fit4Internet fremlagde resultaterne af færdighedsbarometeret for 2022 for rådet for nye værker.
Resultaterne af barometeret for digitale færdigheder blev præsenteret på fit4internet i oktober 2022. Med henblik herpå gennemførte fit4internet den første undersøgelse i Østrig i samarbejde med forbundsfinansministeriet og konsulentfirmaet Accenture, som giver et repræsentativt og velinformeret billede af situationen med hensyn til digitalisering af østrigere.
Resultaterne viser den østrigske befolknings digitale egnethed og giver et detaljeret billede af digitaliseringsniveauet og de digitale færdigheder i Østrig. De udgør således et passende grundlag for de næste skridt i kapacitetsopbygningen.
Undersøgelsens vigtigste resultater
- Digital egnethed misvurderes. Resultaterne viser, at selvevalueringsspørgsmål eller spørgsmål om brugsvaner ikke er tilstrækkelige til at bestemme østrigernes faktiske digitale færdigheder. Generelt er ens egen digitale egnethed overvurderet.
- Øvelse er en forudsætning for digital ydeevne. Bare i den digitale verden, som inden for sport, er det ikke nok kun ved nogle få lejligheder at håndtere den digitale udvikling og de digitale applikationer. For at skabe en sund tilstand og holde sig i god stand er der behov for nuværende praksis!
- Et højt uddannelsesniveau gør det digitalt egnet. Formel uddannelse hænger sammen med digitale færdigheder. Jo højere det formelle uddannelsesniveau er, jo højere er den gennemsnitlige digitale egnethed, og den mere realistiske selvevaluering af ens egne digitale færdigheder. Mere formelt uddannede mennesker er lettere bevidste om deres videnskløfter og bliver mere tilbøjelige til at udvikle sig inden for digitale spørgsmål.
- Den kønsbestemte forskel kræver opmærksomhed. Ikke blot værdsætter kvinder deres digitale færdigheder mindre end mænd, men de har også et lavere niveau af egnethed end mænd. Samtidig er arbejdsgivernes udstyr til hjemmekontorer dårligere for kvinder end for mænd. Mange går ind for at fremme kvinders digitale færdigheder gennem bevidstgørelse, konditionering af uddannelse og udstyr.
- Østrigerne lærer uformelt. Digitale færdigheder er ifølge Kommissionen en af de otte nøglekompetencer for livslang læring, men kun 10,4 % af befolkningen i alderen 15-74 år deltager i tilsvarende kurser eller uddannelse på årsbasis. Læringsrealiteterne for den digitale verden er mere uformelle: Næsten 70 % af de digitale færdigheder udvikles gennem individuelle eksperimenter eller onlineplatforme og -fora.
Barometeret for digitale færdigheder er den første repræsentative analyse af digitale færdigheder i Østrig baseret på DigComp 2.2 AT 's kompetencemodel. Færdighedsmodellen hjælper med at klassificere digitale færdigheder og gøre dem sammenlignelige.
Efter fremlæggelsen af resultaterne af barometeret for digitale færdigheder opfordrede forbundsministeriet for beskæftigelse og økonomi fit4intert til at fremlægge resultaterne af færdighedsbarometeret for 2022 for rådet for nye job.
Læs mere om pressekonferencen og de vigtigste resultater af barometeret for digitale færdigheder.
© f4i