Den digitale kompetenceramme (DigComp)
Den europæiske digitale kompetenceramme, som identificerer centrale digitale kompetencer, og som er organiseret på 5 områder. er nu blevet opdateret til DigComp 2.2, så den også tager højde for AI.
DigComp udgør en fælles ramme, der skal hjælpe de europæiske borgere og den europæiske arbejdsstyrke med at vurdere deres færdigheder selv, fastsætte læringsmål, identificere uddannelsesmuligheder og opnå flere og bedre karrieremuligheder.
Den digitale kompetenceramme har inspireret mere end 20 værktøjer i forskellige EU-medlemsstater på tværs af samfundets målgrupper. DigComp 2.0 definerer digitale nøglekompetencer på 5 områder:
- Informations- og datakendskab (f.eks. evnen til at forklare informationsbehov, lokalisere, hente, lagre og forvalte digitale data, indhold og oplysninger eller for at vurdere kildens relevans og gyldigheden af dens indhold).
- Kommunikation og samarbejde (evnen til at interagere, kommunikere og samarbejde med andre ved hjælp af digitale teknologier, under hensyntagen til kulturel mangfoldighed og generationsdiversitet, til at forvalte digital identitet og onlineomdømme og deltage i samfundet gennem brug af digitale offentlige og private tjenester).
- Generering af digitalt indhold (evnen til at skabe, redigere og forbedre digitalt indhold og overholde licensering og ophavsret eller til at revidere og integrere information og give instruktioner til et computersystem eller en computerenhed).
- Sikkerhed (f.eks. evnen til at sikre, at personlige og arbejdsrelaterede enheder beskyttes, herunder personlige og arbejdsrelaterede data og følsomme oplysninger i digitale miljøer, eller til at forstå, hvordan teknologi påvirker mental og fysisk trivsel, og en generel bevidsthed om de miljømæssige virkninger af det digitale område).
- Problemløsning (evnen til at identificere behov og problemer og løse dem i forskellige digitale miljøer, evnen til at anvende digitale værktøjer til at forbedre processer, tjenester og produkter og holde sig ajour med den teknologiske udvikling).
DigComp 2.2: en moderniseret ramme for digitale færdigheder
DigComp blev lanceret i 2013 af Europa-Kommissionens Fælles Forskningscenter (JRC), DigComp, har udviklet sig. I 2022 blev rammen ajourført til sin nuværende form, DigComp 2.2, integreret med 250 nye eksempler på viden, færdigheder og holdninger, der hjælper borgerne med at engagere sig sikkert, kritisk og sikkert i digitale teknologier og nye og fremspirende teknologier såsom systemer drevet af kunstig intelligens (AI).
DigComp-rammen er et værdifuldt redskab for de politiske beslutningstagere, fordi den kan hjælpe dem med at kontrollere, hvor borgerne står med hensyn til digitale færdigheder på nationalt plan. Derfor kan rammen anvendes effektivt til at planlægge og udforme uddannelsestilbud på europæisk plan. Et eksempel på forbindelsen mellem denne ramme og andre initiativer på europæisk plan er indekset for den digitale økonomi og det digitale samfund (DESI), som indeholder en innovativ indikator for digitale færdigheder, der anvender DigComp-rammen. Den anvendes også i vid udstrækning på nationalt plan, hvor EU-medlemsstaterne tilpasser deres egne nationale rammer for uddannelse og færdigheder til de digitale kompetenceområder i DigComp.