My AI – En Ny Ven på Snapchat?
Flere organisationer har udtrykt bekymring for, at unge skulle blive for knyttet til My AI. I sit speciale på Sociologisk Institut ved KU har Livia Lund Ejdesgaard undersøgt om dette er tilfældet.
Livia Lund Ejdesgaards speciale udforsker et meget aktuelt emne, nemlig hvordan unge opfatter og forholder sig til My AI som en potentiel ven. My AI er en chatrobot på det populære sociale medie Snapchat, der kun kan slettes, hvis man er betalende brugere. Vi fremhæver her nogle af de centrale konklusioner fra Livias forskning.
Studiet viser, at unge ikke anser My AI som en ven og heller ikke bruger den som sådan. Dette er interessant, da flere organisationer som Børns Vilkår, Red Barnet og Medierådet for Børn & Unge har udtrykt bekymring for, at unge skulle blive for knyttet til My AI som en ven, da den ikke kan betragtes som en forsvarlig ven. Men Livias undersøgelse viser, at unge i alderen 18-19 år selv kan forholde sig kritisk til My AI. De vurderer nemlig, at My AI ikke opfylder deres kriterier for, hvad en god ven er.
Unge opfatter My AI som en chatbot med menneskelige træk og empati, men ikke som en ven, da den ikke kender dem personligt og ikke kan skabe en gensidig relation. De synes, My AI er uhyggelig og skræmmende på grund af dens menneskelige fremtoning og det faktum, at den er drevet af økonomiske interesser. Derfor vælger de ikke at bruge My AI som en ven.
Livia bemærker, at de unge i undersøgelsen ikke har behov for en AI som ven, da de allerede har gode venskaber i deres sociale netværk. Gennem ti kvalitative interviews har Livia belyst, hvordan unge primært bruger Snapchat til personlig kommunikation med venner, de kender i virkeligheden. Gennem fire fokusgruppeinterviews og et dobbeltinterview har hun undersøgt, hvordan unge sammen skaber mening om, hvad en god ven på Snapchat er for dem, og hvordan de opfatter My AI.
Studiet identificerer tre kriterier for, hvad en god ven på Snapchat er: regelmæssig kontakt, engageret svar og pålidelighed. Unge værdsætter gensidighed i venskaber og genkender Snapchats præsentation af My AI som en ven. Alligevel forholder de sig kritisk og vælger ikke at bruge My AI som en ven på grund af dens usandfærdige og upersonlige natur.
I diskussionen fremhæver Livia, hvordan unge ofte fremstilles af medierne som konstant i risici, hvilket kan påvirke deres selvopfattelse. Hun påpeger også, at fremtidige studier bør undersøge, hvordan ensomme personer opfatter My AI, da deres sociale kontekst er anderledes end de unges i denne undersøgelse. Overordnet bidrager undersøgelsen med ny viden om unges måder at forholde sig til AI på, hvilket er meget relevant i en tid med stigende tilgængelighed af sociale AI chatbots.
Livias undersøgelse tyder på, at AI ikke erstatter vores gode, gensidige menneskelige venskaber.
For at læse hele specialet kan du kontakte Livia Lund Ejdesgaard på følgende mailadresse: llejdesgaard@live.dk.
Unge og My AI: En Kritisk Vurdering
Studiet viser, at unge ikke anser My AI som en ven og heller ikke bruger den som sådan. Dette er interessant, da flere organisationer som Børns Vilkår, Red Barnet og Medierådet for Børn & Unge har udtrykt bekymring for, at unge skulle blive for knyttet til My AI som en ven, da den ikke kan betragtes som en forsvarlig ven. Men Livias undersøgelse viser, at unge i alderen 18-19 år selv kan forholde sig kritisk til My AI. De vurderer nemlig, at My AI ikke opfylder deres kriterier for, hvad en god ven er.
Unge ser kritisk på My AI
Unge opfatter My AI som en chatbot med menneskelige træk og empati, men ikke som en ven, da den ikke kender dem personligt og ikke kan skabe en gensidig relation. De synes, My AI er uhyggelig og skræmmende på grund af dens menneskelige fremtoning og det faktum, at den er drevet af økonomiske interesser. Derfor vælger de ikke at bruge My AI som en ven.
Sociale netværk og behovet for AI
Livia bemærker, at de unge i undersøgelsen ikke har behov for en AI som ven, da de allerede har gode venskaber i deres sociale netværk. Gennem ti kvalitative interviews har Livia belyst, hvordan unge primært bruger Snapchat til personlig kommunikation med venner, de kender i virkeligheden. Gennem fire fokusgruppeinterviews og et dobbeltinterview har hun undersøgt, hvordan unge sammen skaber mening om, hvad en god ven på Snapchat er for dem, og hvordan de opfatter My AI.
Tre kriterier for en god Ven
Studiet identificerer tre kriterier for, hvad en god ven på Snapchat er: regelmæssig kontakt, engageret svar og pålidelighed. Unge værdsætter gensidighed i venskaber og genkender Snapchats præsentation af My AI som en ven. Alligevel forholder de sig kritisk og vælger ikke at bruge My AI som en ven på grund af dens usandfærdige og upersonlige natur.
Mediers Indflydelse og fremtidige studier
I diskussionen fremhæver Livia, hvordan unge ofte fremstilles af medierne som konstant i risici, hvilket kan påvirke deres selvopfattelse. Hun påpeger også, at fremtidige studier bør undersøge, hvordan ensomme personer opfatter My AI, da deres sociale kontekst er anderledes end de unges i denne undersøgelse. Overordnet bidrager undersøgelsen med ny viden om unges måder at forholde sig til AI på, hvilket er meget relevant i en tid med stigende tilgængelighed af sociale AI chatbots.
Livias undersøgelse tyder på, at AI ikke erstatter vores gode, gensidige menneskelige venskaber.
For at læse hele specialet kan du kontakte Livia Lund Ejdesgaard på følgende mailadresse: llejdesgaard@live.dk.